unga

Materiaali

Yle Vetamix – Digiträning, kommunikation och mediekunskap

Med Yle Vetamix Digiträning lär man sig mycket om digitala medier och elektronik. Digiträningen ger många praktiska tips om användning av elektroniken och internet, t.ex. hur Snapchat används, vilka kortkommandon finns på datorer och vad är molntjänster. Du kan även testa din digikompetens. Digiträningen passar till vuxna, äldre människor och unga. På Yle Arenan finns

Materiaali

Skärmtidsutmaning

Sällskapet för mediefostran väckte diskussion om rekommendationerna för barns och ungas medieanvändning under Skärmtidsveckan 10.10.-14.10.2016 . Under temaveckan lanserades Skärmtidsutmaningen, där tanken var att under en dags tid följa med de känslotillstånd en har i den egna medievardagen. Genom att betrakta den egna medieanvändningen stärks förståelsen för den egna medierelationen; vilka innehåll aktiverar och intresserar,

Materiaali 2015

Allt du behöver veta om källkritik på nätet

Internet är fullt av skatter, men också mycket som vi inte ska lita på. Eftersom informationsflödet är så enormt är det ytterst viktigt att vara kritisk mot det vi möter. Isabella Holm vid Sällskapet för mediefostran berättar om den källkritiska metoden som man kan använda för att ta reda på om en källa är trovärdig.

Materiaali 2016

Källkritik på internet

Den här guidens syfte är att ge dig grundläggande verktyg och metoder för att du medvetet ska kunna hantera och bedöma de källor som du tar del av på nätet. I en vardag där alla kan publicera information via internet behöver du ställa dig frågor som: Är källan det den utger sig för att vara?

Materiaali

Appar för grundskolan och förskolan

Varför tabletter i skolan? Tabletter och interaktiv teknik är ett av de hetaste ämnena i skolan. Vad som är viktigt är inte bara att man använder tekniken eller appar, utan hur man knyter deras användning till pedagogiken och lärandet. Tekniken är inte ett egenvärde utan snarare ett hjälpmedel och något som motiverar barn och unga i lärandet. Den minskar även klyftan

Materiaali

Sex i media

Materialet Sex i media är riktat till proffs som arbetar med ungdomar, årskurs 8 och äldre. Materialet består av facktexter, förslag på diskussionsämnen och uppgifter. Den behandlar tre olika ämnesområden som stöder varandra: sexuellt innehåll i kommersiell media, framställning av genus samt porr som sexualupplysning. Materialet är ämnat att användas tillsammans med videon Sex i

Materiaali

Mediekonst fostrar! -webbplats

Webbtjänsten Mediekonst fostrar! svarar mot lärarnas behov av välplanerat läromedel i konst- och mediefostran för barn och ungdomar. Syftet är att stöda lärarnas arbete genom att producera undervisningsmaterial för arbetet med barn i olika åldrar. Mediekonsten ifrågasätter ofta den konventionella mediebilden och fungerar väl till exempel i den grundläggande undervisningen i audiovisuellt berättande. AV-arkkis undervisningspaket och

Materiaali

Utbildningsradio i Sverige

UR är en del av public service med fokus på att stärka kunskap och bildning. Den har i uppdrag att producera utbildnings- och folkbildningsprogram. UR gör program som kan användas från förskola till högskola och också inom studieförbund och folkhögskolor. På UR:s webbplats kan man söka passliga program enligt skolämne och -grad. Det finns även pedagogiska inspirationsprogram

Materiaali 2014

Expert på medier – medie- och informationskunnighet för högstadiet

Expert på medier – medie- och informationskunnighet i Lgr 11 är en handbok som ger förslag på hur lärare kan använda medier i undervisningen – och samtidigt stärka elevernas medie- och informationskunnighet. Handboken utgår från kursplanen för samhällskunskap i årskurs 9 (i Sverige) och är en samling av konkreta lektionsupplägg som gör det lättare att

Materiaali

Användning av sociala medier

Med utbildningsstyrelsens material Användning av sociala medier kan man behandla sociala medier, deras användning och påverkan. Det finns olika material och övningsfrågor både till låg- och högstadiet. Materialen innehåller korta texter och några färdiga frågor. Det är bra för att diskutera och behandla frågorna med eleverna och låta dem göra grupparbeten. Det går också bra

1 2 3 6