Yhteensä 127 materiaalia

Hat och kränkningar på internet. En vägledning till vuxna och andra vuxna nära barn.

Statens medieråd/No Hate Speech Movement Sverige

Har du mött föräldrar som oroar sig för att deras barn ska råka ut för mobbning och hat på nätet? Nu finns det ett material som du kan tipsa dem om. Materialet tar fasta på det som våra forskningsrapporter visar: att många föräldrar upplever att det är svårt att prata med barnen om deras vardag

Appar för grundskolan och förskolan

Varför tabletter i skolan? Tabletter och interaktiv teknik är ett av de hetaste ämnena i skolan. Vad som är viktigt är inte bara att man använder tekniken eller appar, utan hur man knyter deras användning till pedagogiken och lärandet. Tekniken är inte ett egenvärde utan snarare ett hjälpmedel och något som motiverar barn och unga i lärandet. Den minskar även klyftan

Sex i media

Nationella audiovisuella institutet

Materialet Sex i media är riktat till proffs som arbetar med ungdomar, årskurs 8 och äldre. Materialet består av facktexter, förslag på diskussionsämnen och uppgifter. Den behandlar tre olika ämnesområden som stöder varandra: sexuellt innehåll i kommersiell media, framställning av genus samt porr som sexualupplysning. Materialet är ämnat att användas tillsammans med videon Sex i

iPad i skola och förskola

Lena Gällhagen, Tessan Åkerblom (Red.)

I boken iPad i skola och förskola berättar 18 lärare och pedagoger utifrån sitt perspektiv hur iPads bidrar till lärande och utveckling. Teman är till exempel sådana som kollegialt lärande kring iPad, Aurasma som pedagogiskt verktyg, pedagogisk dokumentation med lärplatta och mångsidig språkstimulans. Skrifterna handlar om olika åldersgrupper. Pedagogerna berättar sina historier om digital undervisning och delar

Titta på oss – anvisningar för lekfull produktion av videor i småbarnsgrupper

Nationella audiovisuella institutet, 4H föreningen Ampu, Centralen for mediefostran Metka, Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ och Plan Finland

Smarttelefoner och andra enheter som lämpar sig för videoinspelning är vardagsmat i småbarnsfamiljer, och skolelever använder dem själva. Det är roligt att med hjälp av egna videor visa bekanta saker åt andra barn, eller åt vuxna. Titta på oss -modellen går ut på att barnen får bekanta sig med videoinspelning genom lekfulla experiment. Målen med

Mediekonst fostrar! -webbplats

Webbtjänsten Mediekonst fostrar! svarar mot lärarnas behov av välplanerat läromedel i konst- och mediefostran för barn och ungdomar. Syftet är att stöda lärarnas arbete genom att producera undervisningsmaterial för arbetet med barn i olika åldrar. Mediekonsten ifrågasätter ofta den konventionella mediebilden och fungerar väl till exempel i den grundläggande undervisningen i audiovisuellt berättande. AV-arkkis undervisningspaket och

Utbildningsradio i Sverige

Utbildningsradio

UR är en del av public service med fokus på att stärka kunskap och bildning. Den har i uppdrag att producera utbildnings- och folkbildningsprogram. UR gör program som kan användas från förskola till högskola och också inom studieförbund och folkhögskolor. På UR:s webbplats kan man söka passliga program enligt skolämne och -grad. Det finns även pedagogiska inspirationsprogram

Expert på medier – medie- och informationskunnighet för högstadiet

Statens medieråd och Mediekompass

Expert på medier – medie- och informationskunnighet i Lgr 11 är en handbok som ger förslag på hur lärare kan använda medier i undervisningen – och samtidigt stärka elevernas medie- och informationskunnighet. Handboken utgår från kursplanen för samhällskunskap i årskurs 9 (i Sverige) och är en samling av konkreta lektionsupplägg som gör det lättare att

Användning av sociala medier

Utbildningsstyrelsen

Med utbildningsstyrelsens material Användning av sociala medier kan man behandla sociala medier, deras användning och påverkan. Det finns olika material och övningsfrågor både till låg- och högstadiet. Materialen innehåller korta texter och några färdiga frågor. Det är bra för att diskutera och behandla frågorna med eleverna och låta dem göra grupparbeten. Det går också bra

Samling av mediekunskap till grundskollärare

Vad är multilitteraticitet? Och vad menar man med ämnesintegration i undervisningen? Den nya läroplanen betonar vikten av att integrera elevernas vardagsliv och det som lärs samt att integrera olika ämnen. Mediefostran är ett utmärkt sätt att genomföra dessa saker till undervisningen. Ta reda på det här! Multilitteracitet är ett viktigt koncept i den nya läroplanen 2016 som

1 2 3 4 5 13