Här samlar vi mediekunskapsrelaterat material på svenska. Till vänster kan du lista dem enligt tag och i sökfönstret använda dig av fri sökning.

Yhteensä 123 materiaalia

Tolka och producera – stöd för analys av medieinnehåll

Sällskapet för mediefostran

  Tolka och producera – stöd för analys av medieinnehåll är material som hjälper att utveckla mediekritisk tänkande och mediekunskaper.  På denna sida hittar du tilläggsfrågor som hjälper att tillämpa verktyget i praktiken. Materialet erbjuder medel för tolkning av medieinnehåll som andra har producerat samt för producerande av medieinnehåll. Material har producerats av Sällskapet för mediefostran.

Kodboken

Kodcentrum

Kodboken är en omfattande webbplats som hjälper lärarna att komma igång med att koda. Kodboken är helt gratis att använda och bakom står Kodcentrum. Koda i skolan är Kodbokens nya läromedel som ska göra det enkelt för lärare att komma igång med programmering. Teoridelen Fatta koden hjälper lärare (och elever) att förstå teorin bakom programmering.

Yle Vetamix – Digiträning, kommunikation och mediekunskap

Yle Vetamix

Med Yle Vetamix Digiträning lär man sig mycket om digitala medier och elektronik. Digiträningen ger många praktiska tips om användning av elektroniken och internet, t.ex. hur Snapchat används, vilka kortkommandon finns på datorer och vad är molntjänster. Du kan även testa din digikompetens. Digiträningen passar till vuxna, äldre människor och unga. På Yle Arenan finns

Se till mig som liten är – Handbok om sexuellt utnyttjande av barn

Rädda Barnen rf

Handboken ”Se till mig som liten är” riktar sig till yrkesmänniskor och ger information om sexuellt ofredande och utnyttjande av barn i samband med digitala medier. Handboken innehåller exempel på fall samt klara instruktioner om hur man behandlar ämnet med barn och stöder barn i potentiella problemsituationer. Handboken har för avsikt att främja yrkesmänniskors kunskaper

MIK för mig – digitalt material om källkritik

Statens medieråd

Statens medieråd har tagit fram ett digitalt verktyg, MIK för mig, fyllt med diskussionsfrågor, övningar och färdiga lektionspaket om källkritik, vinklade budskap och relationer på nätet. Materialet riktar sig till lärare i grundskolan och på gymnasiet samt till bibliotekarier och innehåller övningar om allt från näthat och sociala medier till anonymitet, konspirationsteorier och reklam på

Flaskpost i mediehavet: empatiska färdigheter genom mediefostran

Nationella audiovisuella institutet KAVI, Centralen för mediefostran Metka, Sällskapet för mediefostran, PEN i Finland, Yle Oppiminen, Yle Nyhetsklassen

Hur hänger media och empati ihop? Ökar medierna ensamheten eller gemenskapen? Kan man öka förståelsen mellan människor med hjälp av media? Flaskpost i mediehavet granskar medierna särskilt med tanke på tillgång till information, lyssnande, interaktion, självuttryck och påverkan. De genomgående temana är breda empatiska färdigheter och främjande av yttrandefriheten. Du kan ladda ner publikationen här.

Barn och media – En guide för uppfostrare

Nationella audiovisuella institutet KAVI

En stor del av dagens informationssökning, inlärning, kommunikation och trivsel sker med hjälp av olika medier. Media har en stor inverkan också på barnens liv. Guiden Barn och media är en kortfattad översikt över media som en del av familjernas liv. I den görs en djupdykning i det medieinnehåll som barn använder och dess betydelse

Omfattande rapport om mediekunskap i EU

European Audiovisual Observatory

European Audiovisual Observatory har publicerat en rapport ”Mapping of media literacy practices and actions in EU-28” som presenterar de viktigaste projekten om mediekunskap i EU:s medlemsstater. Undersökningen är den första omfattande rapport om mediekunskap i europeisk kontext. Enligt rapporten varierar aktivitet av projekten om mediekunskap i Europa mycket. I Finland är verksamhet inom mediekunskap aktiv

Propaganda och bilders makt -skolmaterial

Statens medieråd

  Falska nyheter, vinklade budskap och propaganda blir allt vanligare. Ofta byggs trovärdigheten upp med hjälp av bild och film. Statens medieråd har tagit fram ett skolmaterial som ska stärka barns och ungas ”visuella läskunnighet”, värna demokratin och bidra till att förebygga våldsbejakande extremism. Materialet riktar sig till mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet. Med en mobil

Skärmtidsutmaning

Sällskapet för mediefostran väckte diskussion om rekommendationerna för barns och ungas medieanvändning under Skärmtidsveckan 10.10.-14.10.2016 . Under temaveckan lanserades Skärmtidsutmaningen, där tanken var att under en dags tid följa med de känslotillstånd en har i den egna medievardagen. Genom att betrakta den egna medieanvändningen stärks förståelsen för den egna medierelationen; vilka innehåll aktiverar och intresserar,

1 2 3 13