26.9.2017Melissa Castrén

Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam

Linkki materiaaliin: https://statensmedierad.se/download/18.69e7b66b15e94257ef84e18b/1506072440212/Marknadsm%C3%A4ssig%20kurrag%C3%B6mmalek.pdf

Tuotantovuosi: 2017

Tuottaja: Nordicom & Statens medieråd

För första gången finns nu en bok som diskuterar dold reklam riktad mot barn utifrån olika perspektiv: forskarens, journalistens, branschens och inte minst barnens. I den nya antologin Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam ger elva artikelförfattare sin syn på dold reklam. Boken är ett samarbete mellan Nordicom och Statens medieråd.

Var tredje tillfrågat barn tycker att reklam är okej, samtidigt finns en reklamtrötthet som skapat nya dolda, marknadsföringsvägar. Vad vet vi egentligen om dess effekter på barn och unga? Kan kunskap ge skydd mot påverkan? En typ av dold marknadsföring som växer kraftigt är den som sker via en social medieprofil där innehållet är mer personligt än redaktionellt.

Fler exempel på frågeställningar i antologin är forskning om dold reklam från 1900-talet till idag, de många och förvirrande begreppen, att samma lagar och regler gäller såväl stora mediehus som 13-åriga bloggare samt barns och ungas egen syn på reklam online.

Ladda ner antologin i pdf-format här.